Posted by on 1 listopada 2018

Jednak nowe formy organizacji społecznej kwestionują prymat państwa narodowego na arenie globalnej poprzez to, co David Fidler nazywał niestrukturalną pluralizmem podmiotów niepaństwowych.36 Na przykład sieci społeczeństwa obywatelskiego, eksperci, fundacje, wielonarodowe korporacje i dziennikarze wszyscy dzierżą władzę w procesach globalnego zarządzania niezależnie od rządów krajowych. W obecnym kontekście pojawiają się dwa rodzaje problemów związanych z odpowiedzialnością. Pierwsza dotyczy legitymacji organizacji międzyrządowych, które są formalnie odpowiedzialne przed rządami państw członkowskich, a nie bezpośrednio przed ludźmi, których powszechne prawa mają podtrzymywać. Taka sytuacja zbyt często prowadzi do deficytu demokratycznego w sposobie funkcjonowania organizacji. Jest to szczególnie problematyczne, gdy ludzie uważają, że ich własne krajowe procesy zarządzania są nielegalne, na przykład gdy rządy ograniczają demokratyczne uczestnictwo, nie reprezentują zmarginalizowanych grup lub w inny sposób naruszają prawa człowieka do własnych populacji. Drugim rodzajem problemu jest brak jasnych mechanizmów rozliczania podmiotów niepaństwowych. Chociaż linie odpowiedzialności, które rozciągają się między organizacjami międzyrządowymi, a państwami członkowskimi na populacje, są jasnym, aczkolwiek problematycznym, mechanizmem domagania się, aby niepaństwowi aktorzy działający na arenie światowej – korporacje, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, fundacje, eksperci i dziennikarze – odpowiadali za globalne efekty ich działań są w najlepszym razie mało precyzyjne. Brakuje nam skutecznych instytucji, które mogłyby rządzić wieloma potężnymi podmiotami niepaństwowymi, które wpływają dziś na globalne zdrowie.
Cztery funkcje globalnego systemu opieki zdrowotnej
Tabela 2. Tabela 2. Cztery podstawowe funkcje globalnego systemu opieki zdrowotnej. Te trzy wyzwania związane z zarządzaniem utrudniają realizację globalnego systemu opieki zdrowotnej, który musi spełniać szereg funkcji w celu osiągnięcia wspólnych celów. Poniżej opisujemy cztery kluczowe funkcje globalnego systemu opieki zdrowotnej i krótko pokazujemy, w jaki sposób wyzwania związane z zarządzaniem mogą utrudniać próby ich realizacji (Tabela 2).
Pierwszą funkcją jest produkcja globalnych dóbr publicznych, w szczególności towarów związanych z wiedzą.43 Przykłady obejmują narzędzia do międzynarodowej standaryzacji (np. Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób), wytyczne dotyczące najlepszych praktyk (np. Lista modeli podstawowych leków WHO), badania i rozwój nowych technologii, 44 oraz analizy porównawcze i oceny polityk i programów w odniesieniu do projektowania i wdrażania. Wytwarzanie globalnych dóbr publicznych wymaga wystarczających i zrównoważonych zasobów, które mogą być trudne do wygenerowania, gdy suwerenne państwa mogą korzystać z inwestycji dokonywanych przez innych bez wnoszenia własnego wkładu (sytuacja określana jako free-riding) .45 Skuteczne uzgodnienia w zakresie zarządzania wśród suwerennych państw, takie jak jako podstawowe finansowanie dla WHO lub wiążących instrumentów prawnych, może być konieczne, aby przezwyciężyć problem gapowiczów i zapewnić wystarczającą produkcję globalnych dóbr publicznych46
Drugą funkcją jest zarządzanie efektami zewnętrznymi w celu zapobiegania lub łagodzenia negatywnych skutków dla zdrowia, jakie sytuacje lub decyzje pochodzące z jednego kraju mogą mieć na inne
[więcej w: lekarze medycyny pracy, licznik trzeźwości, nowa lista leków refundowanych ]

Powiązane tematy z artykułem: lekarze medycyny pracy licznik trzeźwości nowa lista leków refundowanych

Posted by on 1 listopada 2018

Jednak nowe formy organizacji społecznej kwestionują prymat państwa narodowego na arenie globalnej poprzez to, co David Fidler nazywał niestrukturalną pluralizmem podmiotów niepaństwowych.36 Na przykład sieci społeczeństwa obywatelskiego, eksperci, fundacje, wielonarodowe korporacje i dziennikarze wszyscy dzierżą władzę w procesach globalnego zarządzania niezależnie od rządów krajowych. W obecnym kontekście pojawiają się dwa rodzaje problemów związanych z odpowiedzialnością. Pierwsza dotyczy legitymacji organizacji międzyrządowych, które są formalnie odpowiedzialne przed rządami państw członkowskich, a nie bezpośrednio przed ludźmi, których powszechne prawa mają podtrzymywać. Taka sytuacja zbyt często prowadzi do deficytu demokratycznego w sposobie funkcjonowania organizacji. Jest to szczególnie problematyczne, gdy ludzie uważają, że ich własne krajowe procesy zarządzania są nielegalne, na przykład gdy rządy ograniczają demokratyczne uczestnictwo, nie reprezentują zmarginalizowanych grup lub w inny sposób naruszają prawa człowieka do własnych populacji. Drugim rodzajem problemu jest brak jasnych mechanizmów rozliczania podmiotów niepaństwowych. Chociaż linie odpowiedzialności, które rozciągają się między organizacjami międzyrządowymi, a państwami członkowskimi na populacje, są jasnym, aczkolwiek problematycznym, mechanizmem domagania się, aby niepaństwowi aktorzy działający na arenie światowej – korporacje, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, fundacje, eksperci i dziennikarze – odpowiadali za globalne efekty ich działań są w najlepszym razie mało precyzyjne. Brakuje nam skutecznych instytucji, które mogłyby rządzić wieloma potężnymi podmiotami niepaństwowymi, które wpływają dziś na globalne zdrowie.
Cztery funkcje globalnego systemu opieki zdrowotnej
Tabela 2. Tabela 2. Cztery podstawowe funkcje globalnego systemu opieki zdrowotnej. Te trzy wyzwania związane z zarządzaniem utrudniają realizację globalnego systemu opieki zdrowotnej, który musi spełniać szereg funkcji w celu osiągnięcia wspólnych celów. Poniżej opisujemy cztery kluczowe funkcje globalnego systemu opieki zdrowotnej i krótko pokazujemy, w jaki sposób wyzwania związane z zarządzaniem mogą utrudniać próby ich realizacji (Tabela 2).
Pierwszą funkcją jest produkcja globalnych dóbr publicznych, w szczególności towarów związanych z wiedzą.43 Przykłady obejmują narzędzia do międzynarodowej standaryzacji (np. Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób), wytyczne dotyczące najlepszych praktyk (np. Lista modeli podstawowych leków WHO), badania i rozwój nowych technologii, 44 oraz analizy porównawcze i oceny polityk i programów w odniesieniu do projektowania i wdrażania. Wytwarzanie globalnych dóbr publicznych wymaga wystarczających i zrównoważonych zasobów, które mogą być trudne do wygenerowania, gdy suwerenne państwa mogą korzystać z inwestycji dokonywanych przez innych bez wnoszenia własnego wkładu (sytuacja określana jako free-riding) .45 Skuteczne uzgodnienia w zakresie zarządzania wśród suwerennych państw, takie jak jako podstawowe finansowanie dla WHO lub wiążących instrumentów prawnych, może być konieczne, aby przezwyciężyć problem gapowiczów i zapewnić wystarczającą produkcję globalnych dóbr publicznych46
Drugą funkcją jest zarządzanie efektami zewnętrznymi w celu zapobiegania lub łagodzenia negatywnych skutków dla zdrowia, jakie sytuacje lub decyzje pochodzące z jednego kraju mogą mieć na inne
[więcej w: lekarze medycyny pracy, licznik trzeźwości, nowa lista leków refundowanych ]

Powiązane tematy z artykułem: lekarze medycyny pracy licznik trzeźwości nowa lista leków refundowanych